حضرت آیتالله نوری همدانی:
این نظام تا ظهور امام زمان(ع) پا بر جاست
به گزارش شیعه آنلاین، نشست ائمه جماعات و وعاظ استان تهران با مجمع جهانی اهلبیت(ع) صبح روز پنجشنبه 19 آذر با عنوان "ائمه جماعات، محرم و تبلیغ" در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
حضرت آیت الله نوری همدانی که به عنوان میهمان ویژه در این همایش بزرگ شرکت کرده بودند طی سخنانی، ولایت ائمه اطهار را اساس اسلام خواند و گفت: اسلام برای ایجاد بستری مناسب با رشد وتکامل انسانها، نظام خاصی را معین کرده است و آن "نظام ولائی" است، و اصول و فروع دین را به نظام ولائی ربط داده است. توحید در صورتی اثربخش است که به ولایت متکی باشد؛ نبوت هم همینطوراست؛ در مسئله معاد با اینکه اصل مهم و متقن است، ولایت اهل بیت(ع) بسیار تاثیر گزار است و قسیم الجنه و النار است و روایات بسیار که اگر مهم ولایت را قبول می کرد نه خداوند آتش را خلق نمی کرد. لذاست که بدون ولایت اهلبیت(ع) هیچ عملی مقبول نیست.
این مرجع معظم تقلید، از انقلاب اسلامی به عنوان زمینهساز ظهور امام زمان(عج) یاد کرد و فرمود: من اعتقاد دارم که این انقلاب، حلقه واسط میان واقعه عاشورا و قیام امام عصر(عج) است. بنابراین نظام جمهوری اسلامی تا ظهور امام زمان(ع) پا بر جا خواهد ماند.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران روز به روز مستضعفین و محرومان را آگاهتر، مصممتر و منسجمتر، و مستکبران را ضعیفتر کرده است، مؤلفههای "اسلام"، "مردم" و "رهبری" را به عنوان سه رکن اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: برای محافظت از انقلاب در برابر آسیبها باید به حفظ ارزش های اسلامی و پشتیبانی از ولایت فقیه همت گماشت و دقت کرد که پیروزی دولت و حکومت در گرو همراهی مردم ـ بویژه اقشار محروم ـ است. پس مبارزه با فقر، گرانی و بیکاری باید در دستور کار نظام باشد.
گفتنی است گردهمایی ائمه جماعات استان تهران با عنوان "ائمه جماعات، محرم و تبلیغ" به میزبانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مرکز رسیدگی به امور مساجد امرروز پنجشنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
علاوه بر ائمه جماعات استان تهران، شخصیتهایی همچون آیتالله مهدوی کنی، آیتالله غیوری، حجةالإسلام و المسلمین محمدعلی تسخیری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله مجتهد شبستری، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع)، آیتالله جلالی خمینی، حجةالاسلام و المسلمین غرویان و حجةالاسلام و المسلمین شجونی نیز در این نشست شرکت داشتند.
حجةالاسلام و المسلمین محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجةالاسلام حسین ابراهیمی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در این گردهمایی یکروزه سخنرانی کردند.
آیتالله جوادیآملی: گوشتان به رهبری باشد
آیتالله جوادی آملی در پاسخ به سوال دانشجویی که نظرش را درباره حوادث پس از انتخابات پرسیده بود اظهار داشت: شما بایستی در این خصوص به سخنان مقام معظم رهبری توجه کنید و گوشتان به حرفهای ایشان باشد و ببینید که ایشان چه میگوید.
مجتبی کشوری از دانشجویان حاضر در دیدار با آیتالله جوادی آملی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه شهید عباسپور و عدهای از طلاب مشهد روز پنجشنبه 12 آذرماه با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
به گفته وی، آیتالله جوادی آملی در ابتدای این دیدار به بیان مباحث اخلاقی پرداخت.
کشوری ادامه داد: آیتالله جوادی آملی در آغاز سخنان خود با بیان حدیثی از امام هادی(ع) مبنی بر اینکه "دنیا دار تجارت است، عدهای سود میکنند و عدهای هم ضرر میکنند " به بحث پیرامون جهاد اصغر و جهاد اکبر پرداخت و اظهار داشت: جهاد اصغر مبارزه با شیطان بیرونی است و انسان بابد با آن شیطان بیرونی مبارزه کند.
وی ادامه داد: آیتالله جوادی آملی همچنین با بیان اینکه جهاد اکبر جنگ با شیطان درونی است، تصریح کرد که در این جهاد شیطان اسیری میخواهد که سوار آن شود.
کشوری یادآور شد: آیتالله جوادی آملی در ادامه این دیدار به تفسیر خطبه 215 نهجالبلاغه پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه این دیدار آیتالله جوادی آملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه شائبه و شایعههایی مطرح شده مبنی بر اینکه حمایت جنابعالی از مقام معظم رهبری بعد از انتخابات نامحسوس شده است، تأکید کرد: شما اصلا به این حرفها توجه نکنید و اصلا اینطور نیست.
به گفته کشوری، آیتالله جوادی آملی همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما در مورد قانونشکنی سران اغتشاشات اخیر چیست؟ گفت: شما بایستی در این خصوص به سخنان مقام معظم رهبری توجه کنید و گوشتان به حرفهای ایشان باشد و ببینید که ایشان چه میگوید.
کشوری ادامه داد: آیتالله جوادی آملی در پایان سخنانشان برای موفقیت دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم دعا کردند.
منبع:قائم نیوز
پاسخ علمی یک مرجع به یک وهابی
به گزارش شیعه آنلاین به نقل از تبیان، دکتر سلمان العوده در مقالهای که به بهانه عید سعید فطر در روزنامه الجزیره منتشر کرد، در تعرضی به عید سعید غدیر، این عید بزرگ الهی را، همردیف اعیاد دیگر مذاهب و ادیان در زمره عید کافران معرفی نمود.
روزنامه الجزیره عربستان در شماره 12799‚ مقالهای از دکتر سلمان العوده به نام عید سعید فطر منتشر نمود که در آن‚ این جملهها آمده بود: عیدهای ملتهای کافر‚ مربوط به امور دنیوی آنهاست‚ مثلا روزی که دولتی پدید میآید‚ یا دولتی سقوط میکند‚ یا حاکمی منصوب میگردد یا پادشاهی تاجگذاری میکند‚ و گاهی مربوط به فصول سال است‚ مانند اول بهار و نظیر آن. یهود نیز برای خود اعیادی دارند و مسیحیان نیز اعیادی دارند‚ و یکی از اعیاد آنان‚ عید روز پنجشنبهای است که در آن‚ مائدهای از آسمان برای عیسی مسیح و حواریین او فرود آمده است‚ و همچنین دیگر عیدها و شیعیان نیز اعیادی دارند‚ مانند عید غدیر که فکر میکنند! پیامبر صلیاللّهعلیهوآله علی علیهالسلام را در آن روز برای خلافت نصب فرمود. (1)
در پی انتشار این مقاله آیت الله سبحانی به نقد آن و پاسخگویی به آن پرداخته و فرمودند: سلمانبن فهدالعوده از وهابیان متعصب دیرینه است که اخیرا از مواضع تند خود توبه کرده و رویکرد ملایمی به خود گرفته و در مقالات و خطبههای خود تکفیر و خشونت را نکوهش کرده است‚ و چنین وانمود کرده است که از این به بعد به ترویج خشونت نمیپردازد و به وحدت کلمه کمک خواهد کرد‚ ولی متاسفانه در این مقاله‚ عهد را شکسته و پیمان را نادیده گرفته است و به مواضع پیشین خود بازگشته و به مفهوم العودة که نام فامیل او است‚ تحقق بخشیده است. ما نظر ایشان را به چند نکته جلب میکنیم:
1. او میگوید: ملتهای کافر‚ روزهایی را عید میگیرند‚ مانند تاسیس دولت یا سقوط آن‚ ایشان با این جمله‚ به اکثریت ملت و دولت عربستان اهانت کرده و آنان را کافر شمرده است‚ زیرا همین دولت و ملت سال 1419 قمری را به عنوان یکصدمین سالگرد تا›سیس دولت سعودی جشن گرفتند و از همه جای جهان‚ شخصیتها را به ریاض دعوت کردند و به این دولت تبریک گفتند. آیا ملک فهد که در را›س این دعوت بود و مشایخ و علمایی که در آن مراسم حضور داشتند‚ همه کافر بودند.
عیدهای ملتهای کافر‚ مربوط به امور دنیوی آنهاست‚ مثلا روزی که دولتی پدید میآید‚ یا دولتی سقوط میکند‚ یا حاکمی منصوب میگردد یا پادشاهی تاجگذاری میکند‚ و گاهی مربوط به فصول سال است.
2. میگوید: یکی از اعیاد مسیحیان‚ عید پنجشنبه آخر سال است که در آن مائده آسمانی بر مسیح و حواریان نازل شده است. بسیار جای تا›سف است که در امالقری‚ و مرکز نزول وحی الهی‚ عید گرفتن چنین روزی‚ را چون عید کافران شمرده میشود‚ در حالی که قرآن‚ این عید را نتیجه دعا و درخواست حضرت مسیح از خداوند بزرگ میداند و میفرماید: قال عیسی بن مریم اللهم ربّنا انزل علینا مائدة من السماء ت عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منک وارزقنا و انت خیر الرازقین‚ مائده/ 114. عیسی فرزند مریم گفت: بارالها پروردگارا از آسمان خوانی برای ما فرود آورد تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانهای از جانب تو‚ و ما را روزی ده که تو بهترین روزی دهندگانى.
البته مسیحیان‚ هرچند از نظر قرآن‚ امت کافر هستند‚ ولی این سبب نمیشود همه اعمال آنان را حتی عیدی را که حضرت عیسیبن مریم برای آنان تا روز قیامت به رسمیت شناخته است‚ انکار کنیم.
3. او عید غدیر را در ردیف عیدهای کافران شمرده و عملا یک چهارم مسلمانان را که شیعیان باشند‚ کافر خوانده است. با این کار‚ عهد و پیمان خود را شکسته است. فرض کنید عید غدیر‚ عید اسلامی نبوده و بدعتی بیش نباشد‚ ولی آیا با یک بدعت گروهی از دایره اسلام خارج شده و از امتهای کافر به شمار میآیند!
اصولا ارزانترین و رایجترین کلمه در میان وهابیان‚ اتهام شرک و کفر و بدعت و خروج از دین است. تو گویی ملاک شرک و توحید و کفر و ایمان در دست آنان است که خود را موحد و مومن و دیگران را مشرک و کافر بخوانند. وی اگر از تاریخچه غدیر آگاه بود‚ و از گفتار پیامبر در آن روز‚ اطلاع صحیحی داشت‚ شاید این جمله را نمیگفت. حدیث غدیر را 120 صحابی و 84 تابعی و 360 عالم سنی نقل کردهاند و خداوند‚ در آن روز برای علیبنابیطالب علیهالسلام مقام و منصبی را عطا فرمود که سرانجام پیامبر به یاران خود فرمودند: همگی برخیزید و با علی به عنوان امیر موœمنان سلام بگویید و بیعت کنید. فرمودند: سلموا علی علی بامرة المومنین.
حتی در میان صحابه پیامبر صلیاللّهعلیهوآله‚ شیخین‚ علی علیهالسلام را با این جمله مورد خطاب قرار دادند: بخّ بخّ لک یا ابالحسن لقد اصبحت مولای و مولی کل موœمن و مومنة. مبارک باد! ای ابالحسن تو سرور من و سرور هر مرد و زن با ایمان شدهاى!
تبریک گویی صحابه را در آن روز‚ شصت تن از علمای اهلسنت‚ نقل کردهاند. و امام صادق علیهالسلام از پدران و نیاکان خود نقل کرده است که رسول خدا صلیاللّهعلیهوآله فرمود: روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است‚ و آن روزی است که خدا به من فرمان داد تا برادرم علی را به عنوان پیشوای امت نصب کنم تا پس از من به وسیله او رهبری شوند و آن روزی است که خدا دین خود را تکمیل کرد و نعمت خود را بر امت من به پایان رساند و اسلام را به عنوان یک دین برای آنان برگزید. (2)
روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است‚ و آن روزی است که خدا به من فرمان داد تا برادرم علی را به عنوان پیشوای امت نصب کنم تا پس از من به وسیله او رهبری شوند و آن روزی است که خدا دین خود را تکمیل کرد و نعمت خود را بر امت من به پایان رساند و اسلام را به عنوان یک دین برای آنان برگزید.
شایسته گفتار است که طارق بن شهاب از اهل کتاب‚ به عمر بن خطاب گفت: اگر آیه الیوم اکملت لکم دینکم برای ما نازل میشد‚ روز نزول آن را عید میگرفتیم. این سخن را گفت و عمربن خطاب و کسانی که در آن مجلس بودند‚ به او اعتراض نکردند. (3)
خوشبختانه در هر روزگاری که فشار امویها و عباسیها از بین میرفت‚ امت اسلامی‚ آن روز را عید میگرفتند و در لابلای تاریخ‚ به این مطلب‚ اشاراتی هست:
1. ابن خلکان در ترجمه المستعلی ابن المستنصر عباسی میگوید: روز عید غدیر خم روز هیجدهم ذیالحجه از سال 487 مردم با او بیعت کردند.
2. او در ترجمه المستنصر باللّه میگوید: وی در شب پنجشنبه‚ در هیجدهم ذیالحجه سال 487 درگذشت‚ آنگاه اضافه میکند: و آن همان شب عید غدیر خم است. (4)
3. مسعودی پس از ذکر حدیث غدیر مینویسد: فرزندان علی و شیعیان این روز را بزرگ میشمارند. (5)
4. ثعالبی پس از ذکر شب غدیر میگوید: این همان شبی است که در روز آن‚ رسول خدا صلیاللّهعلیهوآله در غدیر خم بر روی جهازهای شتر سخنرانی کرد.
در هر حال‚ در روز غدیر به اتفاق امت‚ حادثه مهمی اتفاق افتاده زیرا پیامبر خدا صلیاللّهعلیهوآله در آن روز کاروانهای حج را متوقف نمود و سخنان تاریخی خود را بیان کرد. آیا تجدید این خاطره که به امر خدا انجام گرفته است‚ عین توحید است یا شرک‚ و حفظ سنت است یا محو سنت! کسی نمیگوید که در روز غدیر باید فطره داد یا نماز عید را خواند‚ هر چه هست‚ یک نوع اظهار شادمانی برای این مقام و موقعیتی است که به یکی از بزرگترین یاران پیامبر اعطا شد. به راستی باید گفت: اصولاً هیچ نوع معیاری برای خطیبان حرمین شریفین و نویسندگان این دو منطقه وجود ندارد و نباید هم باشد زیرا از دم‚ خمار دلارهای نفتی هستند و فکر میکنند در پیشگاه خدا حسابی نخواهند داشت! وسیعلمون من اصحاب الصراط السوی و من اهتدى.
--------------------------------------------------------------------------------
1. روزنامه الجزیره‚ مورخ2 شوال 1428‚ به نقل از سایت راصد.
2. شرف النبی‚ نگارش ابوسعید خرگوشی نیشابوری(د. 407).
3. طبری‚ ج 6‚ ص 46; ابن کثیر‚ ج 2‚ ص13. عبارت او این بود: لاتخذنا یوم نزولها عیدا.
4. وفیات الاعیان‚ ترجمه المستعلی و المستنصر.
5. التنبیه و الاشراف‚ ص221.
جامعه گناهکار دچار قهر طبیعت میشود . |
به گزارش شیعه آنلاین به نقل از سایت مرجعیت، دفتر آیت الله جعفر سبحانی اعلام کرد: رئیس موسسه امام صادق (ع) قم در دیدار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مسئولان استان قم در سخنانی اظهار داشت: قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) بر خلاف تصور ما عالم آفرینش و طبیعت را زنده و دارای درک میداند.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: تمامی عالم هستی در برابر افعال انسانها از خود عکسالعمل و واکنش نشان میدهند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر یک جامعه انسانی به سمت و سوی گناه و پلیدی پیش برود طبیعت نیز در برابر آن عکسالعملهای قهرآمیز نشان میدهد.
حضرت آیتالله سبحانی ادامه داد: در سوی مقابل اگر یک جامعه مسیر خیر و نیکی در پیش بگیرد، نعمتها از آسمان و زمین برای او نازل میشود.
رئیس موسسه امام صادق (ع) قم همچنین تصریح کرد: رابطه میان گناه و افزایش بلایای طبیعی را تنها وحی درک میکند و از حیطه فهم ما بیرون است.
وی با بیان اینکه وحی علاوه بر روابط مادی حاکم بر ارتباطات جهان خلقت رابطه فراماده و معنوی را نیز در نصوص اسلامی ذکر میکند، اظهار داشت: بدون شک با افزایش تقوا و عمل صالح در جامعه حوادث طبیعی و مصیبتها نیز در آن جامعه کاهش مییابد.
حضرت آیتالله سبحانی جهان آفرینش را آمیخته با حوادث دانست و گفت: گناهکاران در این دنیا و در جهان آخرت دچار قهر طبیعت و عذاب خداوند متعال میشوند.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته این روابط عالم هستی نباید ما را از انجام تکلیف و وظایف خود در برابر پیشگیری از حوادث سست کند.
وی ضمن تأکید بر پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی در کشور تصریح کرد: نباید اعتبارات ملی فقط در مرکز کشور و پایتخت هزینه شود، بلکه باید تمام اعتبارات به صورت عادلانه در سراسر کشور تقسیم شود.
حضرت آیتالله سبحانی در پایان با اشاره به مشکلات بسیار شهرک پردیسان در هنگام بارش نزولات آسمانی گفت: مشکل آبگرفتگیها و جمعآوری آبهای سطحی از شهر قم به ویژه شهرک پردیسان باید در دستور کار مسئولان قرار گرفته و به سرعت برطرف شود
منبع:شیعه آنلاین
رها کردن دنیا
رها کردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها بهای بهشت است. یعنی بدون فروشدنیا، مبارزه، صبغه الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانکه بدون ترک دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. حضرت علی (علیه السلام) که هم واجدشرایط جهاد بود و هم صالح برای رفتن به بهشت، میفرماید: «طلاق الدنیا مهر الجنة»
- حماسه و عرفان، ص41
ازبیانات آیت الله العظمی جوادی آملی
انسان هر چه دعا را آهستهتر بخواند، ادب دعا را بهتر رعایت کرده است. سعى کند تنها براى خود دعا نکند و پیشنهاد ندهد که خدایا به من این یا آن را بده؛ بلکه براى همه طلب خیر و عافیت نماید. چنانکه قرآن ادب دعا کردن و نوع آن را چنین بیان مىکند: «ربّنا اتنا فى الدّنیا حسنةً وفى الاخرة حسنةً»(1) پروردگارا در دنیا به ما نیکى و در آخرت نیکى عطا کن.
1- سوره بقره، آیه 201.
مأخذ: (حکمت عبادات، ص 159)
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی
تفاوت روزه عوام، خواص و اخص
تا چه اندازه ما به باطن روزه مىپردازیم که نه تنها ظاهرمان روزه بگیرد و چیزى نخوریم و نیاشامیم؛ بلکه سرّ و درون ما هم روزه بگیرد؟ نگذاریم خاطرهاى در دل خطور کند که خدا نمىپسندد. مبادا در دلْ بد کسى را بخواهیم. چنین نیست که اگر خاطرات در دل عبور کرد، خداى سبحان نداند یا دل انسان تیره نشود.
روزه عوام، خواص و اخص با هم متفاوت است. اگر ما روزه گرفتیم و به این فکر بودیم که، خداى ناکرده، کسى را برنجانیم یا به مقام و جاهى برسیم یا نتوانستیم خود را آماده کنیم که اگر به جاه رسیدیم، تفاوتى براى ما نداشته باشد، باطن ما روزه نگرفته است و چون باطن روزه نگرفته به باطن روزه نرسیدهایم.
مأخذ: (حکمت عبادات، ص 141)
از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی